Restaureringshjelp: 1968 Lancia Fulvia Zagato

Hei alle Lancia-entusiaster!

Jeg har alltid synes Lancia har vært noe spesielt, og min første Lancia var en 67- modell Flavia Pininfarina Coupe. Hvit, men original lyseblå. Sort vinyl interiør. Registreringsnummer DB 10881. Solgt på nitti-tallet til annen Lancia-entusiast. Håper bilen fortsatt befinner seg i Norge.

I dag inngår noen andre Lancia’er i min bilsamling. En fin og rød 90-modell Integrale 16V i god original stand (AX 69177) – og for å komme til dagens tema: Flere eksemplarer av Fulvia.

I 2015 kjøpte jeg en norsk Lancia Fulvia Zagato som opprinnelig ble solgt til Frank Røer (også første eier av velkjent norsk Lancia Stratos) i 1968. Åpenbart en mann med god smak når det kom til bil. Hans Fulvia Zagato ble levert grønn med beige interiør (i dag blå – se bilde). Denne bilen har jeg nå nesten full oversikt over hele eierhistorikken til. Det er et stort prosjekt hvor alt må gjøres. Kanskje i overkant mye, men er motivert for å gjennomføre dette.

For å komme videre med å samle nødvendige deler, ble det inngått en «pakkehandel» med vår svenske Lancia-venn Alf Olsson.

«Pakken» er hentet hjem i flere omganger, og inneholder en tilsvarende komplett men svært rusten Zagato (skiller bare 80 chassisnummer fra den norske), ett strippet Zagato-karosseri som er i bedre stand, en delepakke med mye spennende Fulvia-deler. Bl.a mye nytt i originale esker.

Jeg måtte også ta med en Fulvia Coupe hvor karosseriet er tatt – og som er tilnærmet komplett – men skrudd helt ned.

Og «rosinen i pølsa» – og det som egentlig førte til denne store pakke-handelen: Et sett med originale og fabrikknye (fortsatt er delene merket fra fabrikk) karosserideler til Fulvia Zagato, bl. a. panser, alle skjermer, dører og bakluke. Det er helt utrolig at det går an å finne noe slikt. Disse delene er øremerket restaurering av bilen etter Frank Røer.

Jeg eier også en rød – opprinnelig sort – coupe som har hatt flere kjente eiere – bl.a Gunnar Høgenhaug. Dette er et moderat prosjekt som er rigget med en del utstyr for løp.

Min situasjon er mange biler som krever sitt av løpende vedlikehold – og jeg har for tiden to restaureringsprosjekter som krever sitt gående. Så derfor:

Er det noen Lancia-venner der ute som kan tenke seg å bistå med arbeid på en norsk solgt Lancia Zagato 1968? Bilen må tas «100 %» – og skal bli 100 % original som levert ny. Jobben kan vi dele opp over lang tid – og fordele ut etter kompetanse og erfaring.

Jeg har godt med gode lagerfasiliteter – og godt med verktøy og utstyr her i Horten. For eksempel for å demontere aktuelle deler for restaurering andre steder.

De øvrige Fulvia bilene nevnt over – pluss mye deler – bruker jeg gjerne som hel eller delvis betaling for utført arbeid.

Er det noen som kunne tenke seg en nærmere prat om et slikt prosjekt, så hører jeg gjerne fra dere!

Vennlig hilsen
Dag Kjeldsberg (epost: dag@sollistrand.no, mob: 918 48 984)

Logg inn