Ny Ypsilon – først i Lancias Europasatsing
Tekst: Jens Holwech, Foto: Lancia/Stellantis
Lancia Ypsilon er, som kjent, en liten bil. Men den har vært en stor salgssuksess for merket gjennom mange år. I senere tid har den riktignok bare vært solgt i Italia, men til gjengjeld i stort antall. I 2023 ble tett oppunder 45.000 eksemplarer registrert i Italia av den utgående modellen. Ypsilon var faktisk Italias tredje mest solgte modell i 2023, med 14,9 % markedsandel i det såkalte B-segmentet.
En slik suksess vil Stellantis-konsernet gjerne videreføre, og helst utvide. Etterfølgeren ble avduket 14. februar 2024, og ja, den er elektrisk. Men det viktigste med denne modellen er nok at den også skal selges utenfor Italia. Den blir altså en spydspiss (eller prøveklut?) for Lancias gjeninntreden i det europeiske markedet. Den nye Ypsilon vil bli tilgjengelig i Belgia, Nederland, Frankrike, Spania og Tyskland. Men den norske Stellantis-organisasjonen har dessverre ikke Lancia i sin portefølje. Så det blir neppe store mengder av Lancia Ypsilon i verdens fremste elbil-land…
Modellen lanseres først som Lancia Ypsilon edizione limitata Cassina, som blir produsert i 1906 eksemplarer. 1906-antallet er naturligvis en gimmick, som henspeiler på Lancias grunnleggerår. Cassina er en italiensk møbelbedrift, med design og stil som viktige kjennetegn. Cassina deltar også i utformningen av forhandlerbutikkene, som fremover skal ha en egen atmosfære.
Elektrisk, men ikke bare
Denne lanseringsversjonen er altså hel-elektrisk, antagelig for å markere Lancias planlagte fremtid. Men elbil-revolusjonen går tregt i Europa, så Ypsilon vil nok også bli tilgjengelig i hybridvarianter.
Bilen er basert på samme plattform som en rekke andre Stellantis-produkter i samme størrelse, som Peugeot E-208 og Opel Corsa Electric. Men også litt større modeller, som Jeep Avenger og den ferske Fiat 600e, benytter samme plattform. Den kalles e-CMP (Electric Common Modular Platform), og har noen år på nakken. De tekniske spesifikasjonene blir derfor ikke i toppklasse. Men Stellantis mener tydeligvis at dette fortsatt er et godt utgangspunkt for nye modeller. Og særlig Peugeot har solgt bra i Norge, så vi får ta det som et godt tegn?
Ypsilon er først ute med en ny ”infotainment”-løsning, Sound Air Light Augmentation (S.A.L.A.). Systemet skal kunne tilpasses bilførerens ønsker, og styres ved hjelp av to HD-skjermer. Men også stemmestyring og håndbevegelser skal kunne brukes.
Designerne har også lekt seg med noen småpussige referanser til ”gammel storhet”. De runde LED-baklyktene henspeiler på Stratos, med tillegg av en liggende Y i lyktenes sentrum. Den sorte stripen i panserets forkant er en hilsen fra Montecarlo. Ingen av delene gjør Ypsilon spesielt sportslig, men det er likevel hyggelig å se at Stellantis blåser liv i noen glør fra Lancia-historien. Og det blir sikkert mer av sånt i kommende modeller.
Alfa Romeo Junior
I april ble jo enda en ”italiener” forløst, nemlig det som skulle vært Alfa Romeo Milano, men som i stedet ble til Alfa Romeo Junior. Italia har faktisk en lov som forbyr ”liksomitalienske” produkter. Og at en polskbygd Alfa skulle hete Milano, skapte såpass til oppstyr, at Junior-navnet ble hentet opp fra arkivskuffen straks etter lanseringen.
Både Junior og Ypsilon er basert på samme plattform, men med noen interessante forskjeller. Junior er en liten SUV, slik som Peugeot E-2008, mens Ypsilon altså har mer til felles med Peugeot E-208. Kjøreegenskaper og sportslighet fremheves for Junior, mens eleganse og komfort er viktigere i Ypsilon-markedsføringen.
Men det mest spennende med Junior, er muligheten for firehjulstrekk. Det er nytt for denne Stellantis-plattformen, og sender et signal om fortsatt videreutvikling. I første omgang vil firehjulstrekk bare være tilgjengelig i hybridutgavene, men hintene om fremtidig el-drift på begge aksler er allerede sterke.
Europasatsing
Ved Ypsilon-lanseringen fremhevet altså Lancia egenskaper innenfor design, stil, brukervennlighet og komfort. Dette er helt i tråd med den utgående modellens suksessfaktorer, og bekrefter merkets posisjon som et ”luksus»-merke i Stellantis-gruppen.
La oss bare håpe at italienerne ikke blir så innadvendt mot sin egen fortreffelighet at de glemmer at de også har noen svært kompetente konkurrenter utenfor Italia… De må ikke stille så strenge krav at forhandlerne gir opp. Og prisen må tilpasses markedssituasjonen i de nye Europamarkedene. For det er faktisk ganske lenge siden Lancia var et velkjent merke i resten av Europa!
Men det hadde jo vært flott med suksess, slik at merket kan følge planen videre, som altså innebærer å utvide modellrekken og nå ut til flere kunder i nye markeder!