Lancia Thema LX
Mange nordmenn er lykkelige eiere av forskjellige Thema modeller, men ytterst få har Thema LX. Så hva er det som er så spesiellt med denne LX modellen. LX står for «luksus», men forskjellene er mer enn som så. LX ble døpt når serie II ble introdisert. Lancia hadde utviklet en modell serie som fikk forskjellig betegnelse ut fra utstyrsnivå. Det ble tre graderinger. LE, LS og LX.
- THEMA SII Turbo/8.32
Innvendig er forskjellene betydelig fra en standard utstyrt Thema. På serie II fra 1989-1992, fikk LX`n det samme interiøret som i 8.32. Samme spesielle dashbord med runde Ferrari klokker. Trevalget er det eneste som skiller. I LX`n er det valgt en noe mørkere tretype. Hvis det var noen som lurte, så er det ekte tre, ikke noe pålimte plastikkstrimler som man som oftest finner i moderne biler. Her er det ekte vare gjennom hele bilen. En «arbeidsplass» med de nydeligste materialer i «Poltrona Frau» skinn /(eller alcantara), skinnet er håndsydd, samt at dashbordet er trukket i skinn og med nydelig rosewood facia. Med alt tenkelig elektrisk utstyr. LX kunne fåes med samme opsjoner som 8.32. Spesialiteter som elektrisk styrte oljedempere bak samt elektriske seter for baksete passasjerene ble inkludert.
Så hva er forskjellene opp mot en 8.32? Eksteriørt så har 8.32 den unike elektroniske spoileren innfelt i koffertlokket, samt «ferrari stylet» grill. Bortsett fra dette, er selvfølgelig den vesentlige forskjellen å finne under panseret. Ferrari V8 eller en 2,0 liter turbo?
8.32 med 0-100 km/h på 6,8 sekunder og turboen med 0-100 km/h på 7,2 sekunder. Den reelle forskjellen ble snart bare lyden og følelsen av å kjøre V8.
Problemet til Lancia var at 8.32 var en vesentlig dyrere bil å kjøpe samt og holde, enn en turbo. I England var nypris på 8.32 2x nypris på turboen. At drivstoff forbruket var høyt er kanskje noe man kan lære seg å leve med, en annen ting var de skyhøye service regningene som kom på 8.32.
På serie III ble det designet et litt anderledes interiør enn det som var på serie II LX, og 8.32. Nå har setene fått tettere stopping. Her er det ca dobbelt så mange sømmer på sitteflater i setene og på dørtrekkene. Noe annen design på dørsiden i bak kant, samt annen elektrisk styring av setene.
Når serie III ble introdusert i 1993, var det slutt på produksjon av 8.32. LX modellen skulle nå være toppmodellen. LX kom med standard 2.0 turbo motor på 205hk, samt den nye 3,0 liters V6 arvet fra Alfa. Begge modellene med manuell gearkasse.
Det er solgt flest V6 ere og mange er i limosinfargen sort, med sort skinn. Turbo serie III LX er meget sjelden vare, spesiellt hvis du ønsker å ha det unike sorte skinninteriøret. Her fikk også noen modeller airbag rattet som ble 4 eiket og vesentlig mer klompete en det orginale 8.32 rattet.
- THEMA SIII LX