Norges råeste Thema (Del I)
Thema er kanskje den mest sette Lanciaen i Norge, men det er lenge mellom man ser Themaer som er modifisert utover det originale og kanskje litt finpuss på turbotrykket.
Det er derfor veldig morsomt å se på prosjektet til Kjetil Berntsen. Han er i ferd med å omforme en Thema fra familiebil til hvassekte racing bil. Det nærmeste jeg har sett tidligere er LWR (Lindsay Ward Racing)som har tatt utgangspunkt i en Thema 16v turbo serie II, Berntsen har tatt utgangspunkt i en S III Thema Turbo som hadde rast motor.
Etter nøye planlegging for å bestemme seg for hvordan sluttproduktet skulle se ut, ble arbeidet startet. Første del av jobben ble å starte demonteringen av bilen. Etter mange timers jobb, ble motoren heiset ut av Themaen og ble sendt på et helseopphold for å få mere muskler. Nytt liv som racemotor venter. Nye hvassere kammer og nye stempler er noe som står på programmet.
Etter demomtering av motor ble hele bilen gått over og vasket ned til minste detalj. Her skulle det ikke være mye møkk igjen i kroker å kriker etter mange timer med tannbørste.
Videre racing oppskrift er senking av bilen for å få den til å ligge godt på veien. Her ble det valgt gule justerbare Koni dempere og Eiback senke fjærer.
De fleste som skal lage seg en gateracer slutter ofte her, men skal man gjøre ting ordentlig, så ma man ta for seg bremser også.
Kjetil har satset stort. Hele 330 mm skiver. De er store som «frisbeer» og skal sikre at Themaen stopper fortere enn noen gang før, tross mer effekt under panseret. Bremseskivene er ventilerte og slisset etter alle kunstens regler. De er så store at man minimum kan kjøre på 17″ felger for å få plass. Store AP racing kalippere med 4 stempler og racing bremsebelegg supplerer skivene og står definitivt i stil.
De orginale bremseslangene er byttet ut med egenkomponerte kraftigere slanger med spunnet metall for å tåle ekstra varme.
Ved siden av å bytte bremser blir både for og bakstilling gjennomgått for å bytte til racing foringer hele veien.
For at motoren skal få puste lettere har den fått hjelp av en vesentlig større turbo som tåler opp mot 400hk, og 3 tommers «raka rør» fra turbo og bakover mot et sportsanlegg, lengst der bak.
Berntsen har valgt å lage et forholdsvist nøytralt utseende på bilen, men krydrer den med mer hull i fronten for å sørge for kjøling til bremser, samt en ekte 8.32 spoiler i bagasjelokket. Denne kan elektrisk styres opp eller ned fra kupeen.
Interiøret vil i første omgang forbli orginalt, bortsett fra at trepanelene skal byttes ut til ekte carbon biter. Dette er med på å skape litt mer «racing look», og fjerne luxus følelsen.
Vi kommer til å følge prosjektet til Berntsen, og går alt som planlagt vil vi antagelig se bilen på banedag til sommeren.
Red. ønsker Berntsen lykke til med prosjektet!
Vi vil følge utviklingen nøye!!